۱۳۹۵ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

علی عسکر لعلی


  علی عسکر لعلی

علی عسکر لعلی زاده  (۲۸ سنبله سال هجری شمسی  ۱۳۳۸ مطابق ۱۹ سپتمبر ۱۹۵۹ ) شهر کابل  فتبالیست و مربی تیم ملی فوتبال افغانستان میباشد. همچنان او دستیار پیتر شگرت سرمربی تیم ملی افغانستان بوده در موفقیتهای اخیر تیم ملی فوتبال افغانستان نقش اساسی راداشته است.  او در پرورش تیمهای ملی فوتبال جوانان  بزرگ سالان و بانوان  نقش  اولی  را داشته است. مردم افغانستان فوتبال امروزه  افغانستان را از زحمات لعلی میدانند.
زندگی نامه
علی عسکر لعلی در سال ۱۳۳۸ در شهر کابل تولد گردید. در سال ۱۳۵۵ از لیسه غازی فارغ گردیده درسال ۱۳۵۶ شامل پوهنځی زراعت کابل گردید. او بنا بر مشکلات سیاسی که با دولت وقت داشت  نتوانست تحصیلات خودرا در فاکولته زراعت به پایه اتمام رساند؛ او در اثر تغیرات اوضاع کشور و جنگهای داخلی در حوت سال ۱۳۵۸ وطن را ترک نموده به کشور ایران پناه برد در ۲ فبروری سال ۱۹۸۲ مطابق۱۲ به دلو ۱۳۶۰ پناهنده در کشور آلمان گردید. در آلمان تغیر رشته داده از سال ۱۹۸۲–۱۹۸۳ مشغول فراه گیری رشته کامپیوتر وریاضیات گردیده و ازکالج شهر پتربورن سند موفقیت را بدست آورد. در اگست سال ۱۹۸۸ شامل انستیتوت (ب ای ب) شهر پدربورن گریده در جون ۱۹۹۰سند انفارماتیک اسیستنت را حاصل نمود. در اگست ۱۹۹۰ در رشته منجمنت بانک و اطلاعات در انستیتوت انبیت شهر پدربورن آلمان شامل گردیده در جون ۱۹۹۲سند تحصیلی را حاصل نمود.لعلی دوبار ازدواج نموده است . خانم اول او آلمانی بود  که از او دو دختر و دوبچه دارد. خانم دومی  لعلی افغان بوده حالا با او یکجا زندگی می نماید. از خانم دوم دو اولاد دارد که یکی آن بچه و یکی آن دختر میباشد.

پیشینه سپورتی

علی عسکر لعلی از کوچکی به بازی فوتبال علاقه داشت. او در تیم‌های پروانه  باختر، هنوکش و پوهنتون کابل فوتبال نموده تا آنکه در سال ۱۳۵۵ عضویت تیم ملی جوانان کشورا دریافت کرد. در سال ۱۳۵۶ به عنوان کپتان تیم ملی جوانان درمسابقات آسیائی در بنگله دیش شرکت نمود. در سال ۱۳۵۷ به عضویت تیم ملی افغانستان درآمد.


 در مجموع ۲۵ بازی فوتبال را برای تیمهای ملی جوانان و بزرگ سالان انجام داده است.




جنگهای داخلی باعث شد تا او از افغانستان دور زندگی نماید با وجود دوری از وطن بازی فوتبال در متن زندگی لعلی قرار داشت. او بازی در تیمهای مختلف چون تیم مهاجرین افغان مقیم آلمان، تیمهای لیکهای ۳و۴ این کشورا تجربه کرد.

در سال ۱۳۸۱ کار درفدراسیون آلمان را شروع کرد. یکسال بعد پس از دریافت سند الف فوتبال اروپا ودریافت جواز مدرسی از جانب فدراسیون فوتبال آلمان به افغانستان بازگشت. او همکاری با فدراسیون فوتبال افغانستان را شروع کرد.


کار در بخشهای مختلف فوتبال افغانستان چون جوانان فوتبال بانوان و تأسیس اولین مکتب فوتبال در کشور درسال ۱۳۸۳ که به پرورش بازی کنان و آموزش می‌پرداخت از خدمات لعلی برای فوتبال کشوراست. سال ۱۳۸۸ شروع تازه برای لعلی بود. همکاری با فیفا و تدریس به عنوان مدرس این نهاد در کشورهای چون ایران تاجکستان پاکستان بنگله دیش نامیبا وترکمنستان نموده است.


 استاد لعلی از زمان حضورش در افغانستان همواره در جذب بازی کنان افغان مقیم اروپا همکاری گسترده با تیم ملی فتبال افغانستان داشته است؛ و با توجه به همین نکته در سالهای اخیر با مربیان زیادی خارجی  کار کرده است.

 او حالا با پتروشگرت برای آماده‌سازی تیم ملی افغانستان در مسیر جام ملتهای آسیا کار می‌کند. تیم ملی فوتبال افغانستان کنون از توانائی تحنیکی و فزیکی خوبی برخود دار بوده  در مسابقات جام ملتهای آسیا عالی درخشیده است. بدون شک علی عسکر لعلی درین موفقیتها نقش تأثیر گذار و ارزنده داشته است وهمه چشمها انتظار روزهای خوبتر فوتبال افغانستان هستند.

.. تیم ملی فوتبال افغانستان در سال ۱۳۹۳  برای اولین بار در تاریخ فوتبال افغانستان مقام اول را در بازی‌های آسیای جنوبی نصیب خود کرد که زحمات لعلی درین موفقیت بدون تاثیر نبوده است.

حامد کرزی پس از این مسابقه خود تیم فوتبال افغانستان را تشویق نموده برای هر فوتبالیست یک باب آپارتمان را طور تحفه دادند.باید گفت که یوسف کارگر درین برد نقش اساسی را داشته است.



یکی از خدمات ارزنده علی تدریس ورورش  مربیان در داخل افغانستان  بوده  هکذا تعداد زیاد از مربیان را به کشور آلمان برای آموزش فرستاده‌است.  او غرض تعمیم تجارب تیم‌های جوانان و تیم ملی بزرگسالان و همچنان بانوان را چندین بار برای اردوگاه‌های آموزشی و مسابقات به آلمان فرستاده‌است. تا از طرز بازی فوتبال در اروپا بیاموزند.

فعال سازی بخش تدریسی فدراسیون فوتبال، فوتبال پایه (grassroots)، فوتبال جوانان و فوتبال بانوان کاری‌های است که لعلی بنیاد آنرا گذاشته‌اند. او در پایه‌گذاری و ایجاد لیگ برتر افغانستان نقش داشته است. ترتیب دادن اساسنامه فدراسیون فوتبال، مقررات و اصولنامه‌ها در جهت تنظیم فعالیت‌های فدراسیون و همچنان ایجاد مواد درسی و کتب آموزشی از کارهای دفتری لعلی می‌باشد.
فعالیتهای علی عسکر در افغانستان و کشورهای خارجی































































علی عسکر مردیست که فوتبال کشور به او افتخار می‌کند. بدون شک نام او در تاریخ فوتبال افغانستان جاودانه خواهد ماند.



لعلی درقطر

منابع
1.زندگی نامه علی عسکر لعلی در ویبسایت فدراسیون سپورتی افغان اروپا نوشته سایت
2.مبارزه سپورتی در خارج  در مورد فتبال علی عسکر در آلمان نوشته ویبساست  دیه پلگا آلمان
3. لعلی و فتبال  میتواند چیزهای بزرگی را بدست آورد. نوشته  فیفا در وبگاه فیفا
4. علی عسکر وفدراسیون فتبال افغانستان در وبگاه فدراسیون افغانستان
5. زندگی زنان افغان و فتبال: پرورش فتبال زنان افغان توسط علی عسکر  نوشته اولیف بکر در وبگاه سپورتی المان .
6. سند ویدوی پرورش فتبال در افغانستان و ورود لعلی در فتبال افغانستان از کجا آغاز نموده تا کجا رساند.
7. مصاحبه فیس بوکی بنده با علی عسکر لعلی در مورد تربیه نقش او در فتبال افغانستان
8.علی عسکر لعلی، بکن باوئر افغانستان، درشهر  واربورگ آلمان نوشته سایت
9. سند ویدوی علی عسکر لعلی





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر