۱۳۹۳ اسفند ۱۶, شنبه

فلسفه اینکه زمین و ستاره گان کروی هستند یا گرد هموار


فلسفه اینکه زمین و ستاره گان کروی هستند یا گرد هموار بشر از پیدایش خود ببعد زیاده متوجه خورشید و ستاره گان بودند. زیرا روشنی در آن زمان برای انسان خیلی پراهمیت بود. آنها در تاریکی چیزی را دیده نتوانسته معمولا تعمه حیوانات درنده و سایر جانوران میشدند. اولین پرستش بشر از خورشید آغاز گردید زیرا با غروب خورشید تمام خطر متوجه آنها می گردید. زمانیکه بشر نیزه , تیر کمان و جنگ دسته جمعی را شناخت بالای طبیعت غالب گردیده متوجه سایر چیزهای زندگی گردیدند. بشریت پس از مشاهده آفتاب در حال غروب و مهتاب متوجه گردیدند که مهتاب و آفتاب گیرد هستند. فلسفه مدور بودن زمین را برای بار اول در سال 500 قبل المیلاد توسط پیتاگورس یاد آوری گردید . ارسطو در قرن 330 قبل المیلاد باور داشت که زمین گرد هموار و مرکز تمام کائینات است. دورا دور دنیا را آب گرفته است . ودر آخر دنیا آبشار ها است که انسان از زمین پائین می افند. سکندر کبیر یکی از آرزو هایش همین بود که آخر دنیا را بیبیند وقتی به هند رسید دیگر آبشار را که به افتد ندید. تالس دموکروتوس نیز عقیده داشتند که زمین هموار و در آب شنا می نماید. هند قدیم عقیده داشتن که زمین هموار بوده دارای کوه بلند است دورادور این کوها از چهار قاره ساخته شده است. چینایها عقیده داشتند که زمین هموار و مربع شکل است. الی قران 17 به همین عقیده بودند. در قرن دوم قبل میلاد شخص بنام ملیوس عقیده داشت زمین کروی است از چهار قاره ساخته شده است که در میان این قاره ها دریای بزرک از آب می گذرد.
کرستوف کولمب یکی از تجصص کنندگان بود که میخواست آخر زمین را بیابد که به کجا میریزد او هم عقیده داشت که زمین گیرد مانند پول فلزی هموار است. واب زمین به جای می ریزد. کرستوف کولمب از محاسبه بیرونی استفاده مینمود. مسلمانان الی دوره عباسی عقیده داشتن که زمین هموار مرکز تمام کائینات دارای 7 طبقه بالا و هفت طبقه پائین است. ولی در دوره عباسیان بخصوص مامون خلیفه هفتم عباسی مطالعات و ترجمه کتابها صورت گرفت آنها باور داشتند که زمین کروی بوده مرکز تمام جهان است . مسلمانان به این عقیده هستند که مرکز زمین مکه معظمه است. از اینرو آنها از علم ریاضی مثلثات وهندسه غرض دریافت قطر وتر و شعاع زمین زیاد کار می گرفتند تا فواصل شهر ها و کشور ها را با مکه معلوم نمایند. ابو ریحان البیرونی ستاره شناس با استفاده از یک روش جدید به دقت محاسبه دور زمین را نمود. که میتود و محاسبه او تا اکنون با ارزش است او محاسبه نموده بود که شعاع زمین 6،339.9 کیلومتر میباشد که این محاسبه فقط 16.8 کیلومتر کمتر از محاسبه های مدرن فرق دارد. محاسبه امروز 6،356.7 کیلومتر است. علم ستاره شناسی امروز می گوید.
علم امروز میگویدکه زمین کروی بوده دو بر سه حصه زمین را آب پوشانیده است. زمین در یک کهکشان قراردارد که داری 2 ملیارد ستاره وسیاره بود ه همه بدور آفتاب می چرخند. مرکز ثقل تمام کهکشان ما آفتاب است . زمین سومین سیاره نزدیک به آفتاب است. دارای دو قطب است که یکی مثبت دیگر آن منفی میباشد. کهکشان کهکشان به مجموعه ستارگان ، گاز و غبار گفته مي شود که با نيروي جاذبه کنار هم نگاه داشته شده‌اند. گفته میشود . طبق برسی ناسا حدود 52 ملیار کهکشان تنها در دورادور کهکشان ما وجود دارند. در طبیعت ما مانند ستاره گان کهکشانها به اثر تصادم از بین میروند. فابریکه های بزرک از تولید ستاره گان و کهکشان وجود دارد . تعدادی در حال ساخت تعداد در حال ختم است. که برای تولید هرکهکشان و ستاره گان ملیاردها سال ضرورت است تا تگمیل شود از سرعت به افتد و سرد شود.
کوچکترين کهکشانها داراي عرضي برابر با چند صد سال نوري ، شامل حدود 100000 ميليارد سال ستاره هستند. بزرگترين کهکشانها تا 3 ميليون سال نوري عرض دارند و شامل بيش از 1000 ميليارد ستاره هستند. اشکال کهکشانها بر اساس شيوه‌اي طبقه بندي مي‌شود که طبق شيوه طبقه بندي ستاره شناس آمريکايي ، ادوين هابل (1953- 1986) ، شکل يافته است. در مورد تکامل کهکشانها اطلاعات قطعي کمي در دست است. تنها مطلب مورد اطمينان اين است که کهکشانها ميلياردها سال پيش به شکل توده‌اي از ابرهاي گازي و غباري بوجود آمدند. انواع کهکشان ها : - کهکشان نامنظم (Irregular Galaxy) - کهکشان هاي مار پيچي (Spiral Galaxy) - کهکشان مارپيچي ميله اي (Barred Spiral Galaxy) - کهکشان هاي بيضوي (Elliptical Galaxy) - کهکشانه اي فعال و غير عادي - کهکشان هاي راديويي 1.Who figured out the Earth is round? نوشته ویبسایت ناسا http://starchild.gsfc.nasa.gov/…/…/questions/question54.html 2.زمین هوار در وبگاه ویکی پیدیا http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth 3.زمین کروی در وبگاه ویکی پیدیا http://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_Earth 4. کهکشان و انواع کهکشان نوشته ناهید در وبگاه مرکز نجوم اوا ستار http://forum.avastarco.com/forum/showthread.php…- %DA%A9%D9%87%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر