۱۳۹۰ آذر ۲۶, شنبه

سرمایه گذاری کشور چین در معدن مس عینک (لهوگر)

سرمایه گذاری  کشور چین در معدن مس عینک (لهوگر)


'''معادن متعدد مس عینک''' :در منطقه  بنام "عینک "مربوط ولسوالی محمد آغه  ولایت  لوگر  قرار دارند. این منطقه  در ۳۰ کیلو متری جنوب غربی کابل وشاهراه  بین امللی  تورخم اسلام قلعه یا A1  قرار دارد ، که میتوان در خصوصیات نیک معدن محسوب نمود. معدن مذکور بزرگترین معدن مس در افغانستان و  دومین معدن مس  درسطح جهان میباشد. ذحایر مجموعی این معادن  ۱۱.۳ میلون تن  مس  دارای فیصدی ۲.۳از مس و مقداری محدودی از طلا میباشد . به اساس شواهد که در دسترس قرار دارد نشان میدهد این معدن در دوره های قبل از اسلام نیز مورد بهره برداری قرار گرفته است. معدن مس عینک  در سال ۱۹۷۳ مجددآ کشف گردید و در سال ۱۹۷۴ فعالیتهای  اکتشافی درمورد این معدن آغاز گردید. معدن مس عینک در ولایت لوگردر سه  قسمت  یعنی قسمتهای های مرکزی ، غربی ، جنوبی تشکیل گردیده است. در قسمت مرکزی طبقات مسدار به طول ۲۰۰ متر به ضخامت ۶۰ تا ۲۰۰متر تحقیق شده اند. ضخامت اعظمی سنگ های معدنی ، که توسط برمه تثبیت شده ، به ۶۰۰ متر میرسد.  سنگ های معدنی از سطح زمین تا عمق ۱۰-۲۰ متر اکساید شده می باشند. مقدارمتوسط مس درسنگ های اکساید شده به ۲.۱ فیصد می رسد و بصورت کل از ۰.۱۷ – ۲.۸۵ فیصد تغیر می کند. ساحه مس آهنک (عینک لهوگر) ۱۱.۳ ميلیون تن متریک  تثبیت شده و در حدود ۱۷ ميلیون تن متریک بطور پیشبینی موجود می‌باشد. این معدن دارای ۷۷۰۰ تن متریک نقره (Ag) و دارای ۶۰۰ هزار تن متریک کوبالت (co)  و مقداری از محدودی  طلا را دارا می‌باشد.
از لحاظ زمین شتاسی  این معدن از نوع رسوبی- ولکانیکی یا "استراتنی باند" می باشد. منطقه معدنی عینک  به سه منطقه مرکزی ،جنوبی  وغربی تقسیم می گردد.
عیار وذخیره این سه منطقه به صورت زیر گزار  شده است :
1.عینک مرکزی : ذخیره قطعی ۱۴۰ میلیون تن  سنک مس دار با عیار ۵/۲ درصد مس
(تعیین شده بر اساس حفاری در سال ۱۹۹۵)
2.عینک جنوبی : ذخیره بیش از ۵۰ میلیون تن سنک مس دار با عیار ۶/۱-۹/۰ درصد   مس (۱۹۹۵).
3.عینک غربی : ذخیره بیش از ۵۰ میلیون تن سنک مس دار با عیار ۰۵/۲-۶۲/۰ درصد مس (۱۹۹۵)
مجموعاً سنگهای مس دار منطقه ۲۴۰ میلون تن ۰.۱۷ – ۲.۸۵میرسد.

سرمایه گزاری درمعدن مس عینک
قرار داد سرمایه گذاری  در معدن مس عینک با  کمپنی MCC و وزارت معدن افغانستان بتاریخ  ۲۵ اپریل سال ۲۰۰۸ به امضا رسید. شرکت چینی در مراحل اول مبلغ  ۲،۸۹۸ میلیارد دلار را  در این پروژه سرمایه گذاری نموده واین سرمایه گذاری به پنج ملیارد  افزایش خواهد یافت . از  این سرمایه گذاری سالانه مبلغ  ۴۰۰ میلیون دلار به افغانستان مالیات پرداخت خواهدنمود. مطابق به  قرارداد کشور چین باید مبلغ ۸۰۰ میلون دالر را به طور تضمین بپردازد .کمپنی قرار داد کننده موافقت  نموده است غرض استحصال معدن  از ذغال سنگ افغانستان   فابریکه تولید  برق ۴۰۰ میگا وات   را با محلات رهایشی آب مکتب  ومسجد را اعمار نماید. در قرار داد کمپنی ساخت خط آهن را ازتورخم  الی تاجکستان  از راه عینک کابل   معدن حاجیگک  یکاولنگ دره صوف  به شمال افغانستان واز شمال به تاجکستان موافقت نموده است. هکذا طلا که بدست می آید تعلق بدولت افغانستان دارد. در مرحله اول این پروژ  برای  ۸۰۰۰ نفر کار مساعد میگردد در مرحله دوم الی به   ۱۵۰۰۰  شرایط کار مساعد میگردد. در هر صورت  تطبیق صادقانه این پروژه خوشبختی های بی انتها را به این کشور به ارمغان خواهد آورد.
قبل از تاسیس کمپنی نامبرده مبلغ ۲.۵ میلون دالر را غرض پاک کاری مین های جنگ ۳۲ ساله  تخصیص داده اند  تا فعلاً تلفات انسانی و حیوانی دراین منطقه به ۸۹ مرگ و میر و ۹۲ زخمی  منجر شده است . ولایت لهوگر در سالهای جنگ ۱۴ ساله یکی از خونی ترین ولایت بود این ولایت درسال ۱۳۵۷ در اثر حادثه بی امن گردید.اکمالات مجاهدین وتفنگ داران  از راه جلال آباد و خوست  به لهوگر واز آن به سایر ولایات میگردید.بلاک غرب این راه را شاه رگ مجاهدین میخواندند.بدین منظور مقدار زیادی مین درین ولایت بخصوص در معدن عینک که قطعات روسی مستقر بود فرش شده است که این فلاکت تا هنوز تلفات دارد
سیاست پنها نی درارتباط به این معدن
در اکثر موارد اقتصاد تابع سیاست می باشد .سوال اینکه چرا امریکا یکی از دوا طلبان این معدن بود موفق نشد تا مالک این معدن گردد. سیاستهای نهفته است. احتمال دارد امریکا نظر به ستراتیژی که در مورد آسیا دارد نخواست برنده شود .همین موارد که چین میپردازد امریکا قبلاً قبول نموده بود.فعلاً امریکا در افغانستان قدرت اول است. ولی خواست دولت چین که در سرمایه گذاری صنایع کوچک جهان را تسخیر نموده است برنده گردد. دلیل آن بشرح ذیل است.
درسال ۱۳۵۷ دولت امریکا غرض شریک ساختن جنگ علیه روسها در افغانستان  خواست تا برای مجاهدین از سلاحهای  کشور های منطقه  خرید نماید . علت آن این بود تا بتواند آنها را شریک این جنگ سازد.  یکتعداد سلاحهای زنگ زده جنگ دوم جهان را از کشور چین  خریداری نمود تا آنکشور را  درجنگ خونین افغان  شریک  سازد. احتمال زیاد میرود در مورد معدن مس عینک امریکا از دولت چین چیز دیگری را درخواست خواهد نمود.وامکان دارد پای عساکر چینائی را درین جنگ بکشاند . امریکا درمعدن حاجیگک هم نخواست برنده شود احتمالاً میخواهد منافع کشورهای قدرت مند را در افغانستان دایمی سازد.  واز طرف دیگر سیاست مدار های افغانی اظهار می نمایند که امکان این میرود که در  منطقه عینک  هرگز صلح وامنیت نخواهد آمد . یک تعداد از طالبان تا هنوزتحت فرمان  انگلیسها فعالیت دارند. مشاورین روسی میگویند چین درین سرمایه گذاری سه چیز را یعنی آب برق  راه  را تضمین نموده است ولی رکن چهام که امنیت است  ناقابل تضمین مانده است در جای که دشمن است هر قدر تضمین داده شود سرمایه گذاری ناقص است در جای سرمایه گذاری شود که اصلاً دشمنی نباشد. تا فعلا ولسوالی محمد آغه چندین بار مورد حمله طالبان قرار گرفته است .  در سالهای جنگ بیشترین اعضای حزب اسلامی گلبدین حکمتیار باشندگان ولایت لهوگر بود وهم  ولایت لوگر در ۱۴ سال  جنگ یکنفر تسلیمی بدولت نداده است. تا که پاکستان است طالب است. اگر با طالب مخالفت کند مخالف پاکستان خواهد بود.

منبع
 *متن درخواست برای کشورها وکمپنی های که علاقمند سرمایه گذاری در معدن مس عینک دارند .متن از طرف وزارت معدن ترتیب گردیده بود.در وبگاه  http://www.bgs.ac.uk/afghanminerals/docs/tenders/Aynak/request_for_EOI_v7a_fa.pdf
*قرار داد مس عینک در کابل به امضا رسید نشریه وبگاه پژواک     http://www.pajhwok.com/en/node/54191
*معدن مس عینک در وبگاه نباتات طبی افغانستان نوشته شامحمود نیک
*کار استخراج معدن مس لوگر تا سه سال آینده آغاز می گردد در وبگاه تلو نیوز
* ولسوالی محمد آغه مورد حمله طالبان قرار گرفت در وبگاه پژواک     http://www.pajhwok.com/ps/node/57058
*معادن افغانستان و ایجاد فربریکه ذوب فلزات عاملی اساسی منع صدور مواد خام منرالی، محرک بزرگ رشد و انکشاف صنعت ضامن نجات مردم از فقر و بیکاری نوشته دکتور ظفری در وبگاه های آریائی و دانشنامه آریانا   http://www.ariaye.com/dari4/ejtemai/zafari.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر